Káva - DárkyNostalgie.cz
Prodáváme čaje, oříšky, kávy a dárkové balení

Káva patří mezi nejvíce konzumované nápoje na světě, ale účinky kávy na lidský organismus stále nejsou plně prozkoumány. Ačkoli výsledky nové švédské studie ukázaly, že pití více než jedn oho šálku kávy za den značně snižuje riziko mrtvice, odborníci upozorňují, že je předčasné doporučovat ženám měnit své kávové návyky.

Nižší riziko mrtvice
Studie, která byla publikována časopisem Stroke, se zúčastnilo 34 670 švédských žen ve věku 49 až 83 let. Odborníci je sledovali v průměru 10 let. Vědci zjistili, že pití více než jednoho šálku kávy denně snížilo riziko mrtvice o 22 až 25 procent v porovnání s ženami, které pily kávy méně.

Bez kofeinu ne
Vedoucí vědeckého týmu doktorka Susanna Larssonová uvedla, že i když ve stravovacím dotazníku nebyla káva rozdělena podle obsahu kofeinu, je konzumace kávy bez kofeinu ve švédské populaci nízká. To naznačuje, že káva bez kofeinu nemusí mít stejné pozitivní účinky na lidské zdraví jako káva s obsahem kofeinu.

Jiný loňský výzkum zase přišel s tím, že umírněné pití kávy nebo čaje snižuje riziko rozvinutí srdečních onemocnění. Vědci z univerzitního lékařského centra v Utrechtu v Holandsku sledovali více než 37 tisíc obyvatel Nizozemí po dobu 13 let.
Výzkumníci zjistili, že lidé, kteří pili dva až čtyři šálky kávy denně, měli o 20 procent nižší riziko srdečních onemocnění v porovnání s těmi, kteří pili méně než dva nebo více než 4 šálky kávy denně.

Nutnost dalšího zkoumání.
Odborníci si nejsou zcela jistí, jak pití kávy může snižovat riziko mrtvice, ale mezi možné způsoby patří oslabení subklinického zánětu, snižování oxidačního stresu a zlepšení citlivosti na inzulin.